fredag 30 september 2011

34:e veckan

Vi lärde oss om kompost... både teori och praktik... vi byggde oss en kompost limpa!
Biodynamisk kompost a lá Gunnebo Ekobruk...
Varva kolrikt material med kväverikt... förhållandet 100 kol, 4 kväve är optimalt...
På med kukelimux grejerna... eller förlåt, de biodynamiska medlen: kamomill, maskros, nässla, rölleka och ekbark!

Bygg vidare...
...och sen hälla på ett par droppar vändrot utblandat i vatten...

Täck allt med ca 20 cm tjockt lager halm...

... och voilá! Vi har oss en biodynamisk kompost limpa! Nu är det bara till å vänta och hoppas att den funkar som den ska!

På tisdagen blev det lite skörd... sen byggde jag och fru LW finfina växtstöd till vinbärsbuskar... två stycken hann vi med! :)

Onsdagen började lektionerna sent för hälften av oss... kl 20 var det middag som den andra hälften hade lagat! SKÖRDEFEST!!!! Det var matlagning av de rätter vi i smågrupper komponerat ihop.... Kocken hade fixat ihop en kombinerad meny av hälften av grupperna... så...

Till förrätt blev det:
Palsternackssoppa med tomat- och gräslökskompott och friterad svartkål

Till varmrätt:
Rotselleri- och krasseplättar med gräddstuvadetrattkantareller, stekta skärbönor och smörstektsejrygg

Till efterrätt:
Vaniljsyltade rödbetor med timjansabayone och varm chilichokladkaka

Jag behöver väl knapast tala om hur gott det var! MUMS!!! Nästa vecka är det min tur att laga maten... men inte själv som tur är! Tackar för en väldigt trevlig kväll... go mat och gott sällskap, kan inte bli bättre!!!
Och ja, underhållning blev det oxå då herr EL spelade såg för oss! Häftigt!

På torsdagen var det trädgårdsplanering... och utsikten från klassrummet är roligt ibland... man (eller jag iaf) undrar vad de håller på med???

Fredag... självstudier... hmm... jag tror visst att det är bloggdag idag ist... ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet vad de höll på med! Kolla 4 minuter in på http://www.rtl.nl/xl/#/u/6d16a203-933b-30c6-ad7b-928882bfd44f/

/Cecilia