måndag 7 mars 2011

6:e veckan....

Måndagen började med trädgårdshistoria! Kul... Sen blev det grupparbete om detsamma.... Min grupp fick 1980 talet och vidare in i framtiden! Hur kul som helst att få tänka sej in i framtiden, om hur man vill ha det och önskar att det ska vara... inte riktigt lika kul att tänka på hur man inte vill att det ska vara...
Tisdagen fortsatte vi med grupparbetet, fast inte i skolan utan min lilla grupp träffades på bibblan!

Onsdagen blev riktigt rolig! Vi fick veta mer om hur kocken ser på maten som vi ska odla mm mm... Det blev även denna dag ett grupparbete, vi skulle komponera ihop en trerätters middag med valfritt tema!
Min grupp valde temat Basilikaskogen! :)

Så till förrätt blev det:
Lätt grillat lingonbröd med pesto och skivad polkabeta med basilikavinegrett på
Varmrätten blev:
Varm bönsallad med citronbasilikavinäger
Kall pepparotsås
Paj med kantareller och kardon
Efterrätten består av:
Kanelbasilikaglass med vildbärkompott
Dekorerad med kanelbasilikablommor och kanderad kvanne

Visst låter det gott?? Eller??? :D

Vi ska ha skördefest till hösten och meningen är att vi ska laga till våra rätter som vi kommit på... får se hur det blir!

Vad vi gjorde på torsdagen har jag inget minne av... ledsen att säga det, men jämfört med de vi gjorde i början på veckan så var torsdagen så tråkig att hela dan har raderats ur mitt minne! Oooops!!!

Fredagen var det självstudier... men jag fick av olika anledningar inte mycket gjort alls den dan...

1 kommentar:

Annika sa...

Vilken kul idé det där med att komponera en meny, sedan odla det och därefter tillaga det! Kommer säkert bli jättegott. Om inte annat väldigt kul att få vara med om hela den processen!