måndag 12 september 2011

26:e - 29:e veckan

Oj så det kan gå... nu har jag inte skrivit om skolan på lääänge... men vi har hunnit med en hel del...
Tex botanik... familj, släkt, art... det är en papaveraceae papaver somniferium 'Black Dragon' på bilden... eller som man säger på ren svenska en pionvallmo!


Vi fick prova på att göra buketter... känna på olika färger blommor material... Herr KH gjorde en söt lejonbukett...

Jag själv gjorde en höst bukett...
...och en hel del likadana som skulle in till kaffehuset... Tur jag fick hjälp av fina fröken IJ!
Vi har pratat om olika odlingssätt... permakultur, biodynamisk, agroforestry...

Trädgårdsplanering är nytt... inte mitt favvo ämne kankse... fast lite kul var det att mäta en trädgård och sen måla upp den och se hur den egentligen såg ut... det som uppfattades på plats som en rak linje var lite snedare när det blev uppritat!

En hel del skördande har det blivit oxå... och gröngödsling... och ogräs rensning...

Kronärtskockan har gått i blomm... och nu även vissnat... men vilken snygg blomma det var!
Snabb uppdatering var det... har säkert hänt en hel del till... men det har jag förträngt... *s*

Inga kommentarer: