lördag 28 maj 2011

18:veckan

Veckan började i stor förvirring... växtfysiologi!!! Fotosyntesen in i minsta kloroplast... tillslut började det fastna som tur var... Floem, xylem, kloroplast... *hmmm*
Eftermiddagen blev lugnare... jag gick hem och vilade mej! Förkyld med värsta hostan...

Tisdagen var det plantering i våra fina bäddar vi fixat med! Jag har planterat ned broccoli i förband... Två rader där de står lite omlott på nåt sätt... Snyggt blev det iaf!

Eftermiddagen var det "trädgård i vården" på schemat... Riktigt kul och intressant... En del botanik blev det oxå då det är samma lärare!

Onsdagen kom jag senare pga mötet med habiliteringen... Men lite han jag med! "Reparering" av gräsmattor stod på pogrammet. Snyggast och roligaste var staketet vi satte upp... men det glömde jag fota...
Eftermiddagen var det "trädgård i vården" igen... Grön rehab... Grahns 8 punkter och en promenad i skogen... lätt förvirrat...

Torsdagen... mera plantering... Jag och fröken LS planterade potatislök!


Eftermiddagen: "trädgård i vården"

Fredagen ägnades enbart åt "trädgård i vården"... Först var vi ute i parken och gjorde en tilllits och kommunikationsövning... vi var kameror åt varandra och den som var kamera fick blunda... Väldigt kul, och intresant övning...

Sen fick vi gå runt och plocka växter, gärna med olika färger... bara för att se hur mycket olika färg det faktiskt finns i naturen... Allt är ju olika övningar som man kan ha med den som är i behov av grön rehab, tex utbränd och sönderstressad... olika övningar i olika svårighetsgrad är vad vi pratat om och fått prova på...


Eftermiddagen var i samma tema... men nu skulle vi göra det vi kan, plantera, men använda de redskap som används av rehabgruppen... och i deras kvarter i trädgården... det blev radsådd och breddsådd och en del plantering... och vattning...

Det har varit en helt underbar vecka... man blir så lugn och harmonisk av att vara i trädgården och nu vet man ju lite mer om varför oxå efter att ha lyssnat på vår lärare i "vård" biten...

1 kommentar:

EkobruksLisa sa...

så härligt att du kan redogöra för mig på ett så fint sätt :) Trots att jag är väldigt ledsen att jag missat det!!

Kram!