tisdag 22 februari 2011

Vecka 4!

Jag har ju helt glömt av att berätta vad vi lärde oss förra veckan... hmm... kommer jag ens ihåg det???

Jo, men visst...

Vi pratade spannmål: havre, korn, råg, vete, rågvete, höstvete, vårvete... och potatis...
Stråsäd gillar inte stråsäd som förfrukt om inte förfrukten är havre då förstås... potatis ska inte sås mer än vart 4:e år... havrenematoden har fastnat i huvet men vad det var för något minns jag inte! *s*

Växtplan, odlingsplaner, växtföljder... vem gillar vem och varför... eller vam gillar att vara efter vem och varför!

Träda... grönträda, när man har vall... svart träda, när marken lämnas bar... och alla regler kring hur, när och var man får och inte får göra detta!

Det bästa var torsdagen då vi åkte till Munkagård! Där väntade ett gäng glada traktorer på att vi skulle sätt oss i dom och köra!
Fyyy, vad jag var nervös, men det gick som en dans att köra och jag lyste upp mer än solen själv! *s*

Inga kommentarer: