lördag 26 februari 2011

5:e veckan!


Oj vad fort det går...

Vi började veckan med bin! En man från en biodlarförening var och hälsade på. Kanske inte den roligaste föreläsning jag varit på, men ämnet var iaf roligt... kanske man ska ha med lite bin i framtidens drömmar!

Resten av veckan ägnade vi oss åt skadedjur och ogräs... ungefär lika kul som det låter! *s*
Ett avbrott på onsdagen blev det ju iaf när vi åkte till Wapnö och Berte!

Mest intressant var torsdagens föreläsning om kemiskaåtgärder, kemisk krigsföring mot skadedjur och ogräs. Nej, det är inget jag vill syssla med, att bespruta mark med gift... men jag måste säga att jag blev iaf glatt överaskad då det inte var som jag trodde. Usch, jag måtte vara dåligt upplyst, men nu vet jag iaf...

Man sprutar inte ut gift hursomhelst... det fanns en massa regler och lagar som styr...
Man måste ta körkort för att få spruta med medel som är klass 1L och klass 2L, L står för lantbruk. I klass 1L ingår ett medel som är cancerframkallande, för den som lägger ut det... *ryser* Vem sjutton vill köra ut nåt sånt på sin mark!!!!

Man bör ha en biobädd där man blandar sitt gift, då stannar det på en plats om man skulle spilla och sprids inte till grundvattnet.
Sen var det en massa räknande, kul tycker ju jag, om vind, om fuktighet i luften och en massa annat... allt för att minska risken att spruta där det inte skall sprutas!

Man får väl hoppas att alla dessa regler och lagar följs, man förväntar sej ju att det gör det... men å andra sidan så trodde nog folket som bodde i närheten av Tjernobyl att de som jobbade och bestämde där oxå följde regler och lagar!

Veckans hemuppgift handlar om skräppa, kvickrot och våtarv... mm mm...

2 kommentarer:

Annika sa...

Läskigt det där med gifter. Vet att mannen min gick och fick sådant där körkort men det ska väl förnyas titt som tätt och det har han inte gjort.

Ida sa...

Kolla in min bloppis. :)