fredag 16 januari 2009

Tacksamhet!

Visst borde man ju känna tacksamhet lite oftare, eller förnöjdsamhet över saker man har i stället för att känna avundsjuka och otacksamhet!

Jag skulle ju så gärna vilja ha en trädgård. En trädgård där barnen kan springa omkring, ha en egen sandlåda där de kan ha sina saker utan att bli av med dom om dom går in (händer tyvärr där vi bor, vilket gjort att killarna knappt tar med nåt ut om dom ens går ut!)Jag skulle vilja ha ett växthus och en liten eller stor lott att plantera och odla på, att få glädjen att odla sina egna grönsaker mm.
Men nu bor vi i lägenhet. Jag känner tacksamhet för att jag har ju ändå två balkonger! Var av den ena är hela 6 kvm stor!!! Så jag kan odla en del trots allt! Tomater i stora krukor och bönor i balkonglådor och så lite blomster för ögat att fröjdas åt! Killarna brukar på våren få leka med jorden som blev kvar i fjolårets krukor!

Jag skulle vilja ha ett hus eller lägenhet där vi fick plats ordentligt allihopa! Plats så att alla barnen fick varsitt rum. Jag och sambon skulle få ett sovrum och behövde inte bo i vardagsrummet. Kanske ett arbetsrum där vi kunde ha datorerna!
Men jag ska vara tacksam för vi har iaf tak över huvudet och varma sängar att sova i och visst snubblar vi över varann ibland men vad gör väl det! Vi är här tillsammans, friska allihopa! Det kunde varit värre!

Jag skulle vilja gå ner en 20-30 kg! Skojar inte nu det skulle verkligen behövas!!! Men så sätt fart och jobba på det då! Ja, det ska jag! Har inte ätit nått godis, chips, läsk eller annat sött sen nyårsafton! Faktiskt så verkar det funka!!! -2 kg imorse! Tacksamhet känner jag mot mej själv för att jag är snäll mot mej själv!!!

Jag skulle vilja ha en dotter! Någon som är lik mej mer till könet än till utseendet. Får för mej att det skulle vara en viss skillnad i att se en dotter växa upp än att se en son växa upp! Att få köpa dockor och rosa kläder, klänningar nångång. Fast nu leker iofs mina killar med nallehus så jag får iaf en viss släng av det plockiga också!
Detta är en så förbjuden längtan efter vad jag förstår, fast jag inte förstår varför det är det!
För inte vill jag byta ut mina älskade söner mot en dotter??? Aldrig!!! Jag älskar dom så mycket och känner en så stor tacksamhet över att jag har dom! Jag kunde haft det värre och inte haft några barn överhuvud taget! Så jag känner tacksamhet över mina söner!

Men visst måste man få längta och önska ibland? Vad skulle man annars sträva efter? Se fram emot och försöka uppfylla... Så jag längtar och önskar mej saker men känner ändå tacksamhet för det jag har! Vissa saker har man och vill inte för nåt i världen byta ut mot annat ( mina barn) och annat kan man byta ut så snart det går (vårt boende, letar hus)!!!

3 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Självklart måste man få längta och önska tycker jag. Och inte betyder det att man är otacksam? Jag får ibland samma känsla. Vi bor i en tvåa och har inga barn ändå längtar jag efter en trea så att vi kan få ett extra rum...

Förstår längtan efter trädgård. Vi har turen att ha en liten uteplats till lägenheten, den är verkligen guld värd men två balkonger låter rätt härligt det med.

Vad duktig du är som tar hand om dig själv. Heja! Heja! Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig. Det blir oftast lättare efter ett tag när suget helt försvinner. jag hade en period när jag inte åt något "onyttigt" och jag var aldrig sugen sedan började jag tänka: "Oh tänk om man bara kunde vara som alla andra och inte behöva tänka på vad man äter..." Så då började jag äta det igen och nu är jag sugen för jämnan.

Jag hejar på dig i alla fall
Kram/veronica

Anonym sa...

Klart att man ska få önska sig saker annars vore väl livet trist! Men jag håller med på att man ska vara tacksam för det man har för vänder man på det kunde ju allt varit sämre.Jag tycker att du varit duktig som gått ner 2 kg och dottern, är hoppet helt ute? Hus kanske det med blir? Jag bor i hus och här är det ibland lite för mycket med det och ibland suckar vi och säger att det vore bättre i lägenhet för här är det bara en massa jobb, men sen har vi lagt ner halva våra liv på det här huset så och så trivs vi så vi blir kvar. Ha det så bra!!

Anonym sa...

Ja du vet ju vad jag tycker. Vi är ju två om det ju! Jag har med en inre het längtan om en dotter men vill ju för allt i världen inte vara utan mina tre söner. Men en mor vill se sig själv i en dotter precis lika mycket som en far vill se sig själv i en son.

Framtiden får väl utvisa om man får uppleva en dotter eller inte.