fredag 23 januari 2009

Dammsuga ett nödvändigt ont?!

Att dammsuga hemma hos oss är ett omöjligt uppdrag vissa dagar! Igår var en sådan dag - omöjligadammsugardagen!

Vardagsrummet var värst så det var där jag började. Plockade upp 1-åringarnas leksaker, ett helt projekt i sej! Jag lägger i två leksaker i en av korgarna de har sina saker i, någon av de två små plockar ut en sak! Så två i och en ur = tar tid!

Gick till städskåpet för att ta fram dammsugaren. Hör på vägen ett krasch! Okej, en leksakskorg har välts ur!

Kommer tillbaks till vardagsrummet, plockar upp korgen de vält ur. Vänder mej om för att koppla i dammsugaren, var är munstycket?? Jaha, det har en av de små och leker med = liten kamp för att få det tillbaks utan alltför mycket tårar!

Tillslut kommer jag då igång med dammsugningen iaf! Det går bra ett tag tills jag liksom ska vända och gå åt andra hållet... snubblar på den av tvillingarna som står närmast, klarar mej precis ifrån att trilla och att vält omkull honom bara för att sedan snubbla över den andra av de två!!! Ja, och han trillar ju däremot! Liten trösta-mej-stund blir det!

Drar fram soffan för att göra ett röj där. Drar ju fram sådär lagomt mycket att jag och dammsugaren ska få plats + att jag skall nå dammet bakom. Då börjar det bli lite trångt! För in emellan ska ju även två små 1-åringar klämma sej in!!!! De har ju kommit på att om soffan är fram dragen så innebär det ju att de kan komma åt napparna de slängt in under soffan! Skattjakten på nappar gav god skörd, hela 5 stycken blev det!!! Inte illa!

Nåväl, vid det här laget är jag gott svettig och tillslut oxå färdig med dammsugningen i vardagsrummet. Det som borde gått på en kvart eller nått har tagit ca 45 minuter!!! *suck*
Jag lyckades iaf jaga bort dammråttorna för den här gången!

"Att städa när man har barn är som att skotta snö när det snöar!" - Läste det nånstans och visst stämmer det! Iaf hemma hos mej för det mesta!!!

4 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Och jag som tycker att det är motigt att dammsuga som det är:-)

När min systerson var liten (mindre) bodde han ganska mycket hos oss eftersom min syster låg på sjukhus. Räddningen för mig då var en ihopfällbar spjälsäng som han fick sitta ett tag i och leka. När han satt där i kunde jag i alla fall snabbt dammsuga eller plocka i disk utan att han rev ner allt eller skadade sig själv. Han var inte nöjd så länge där i men med någon spännande leksak eller kastrull så kunde jag i alla fall få kanske 15 min på mig att fixa. Men jag fick dra med mig sängen in i det rum jag var annars blev han bra arg:-)

Bra jobbat i alla fall!
Min damsugning som ska göras snart känns plötsligt lite lättare.-)

Veronica Tingvall sa...

Och jag som tycker att det är motigt att dammsuga som det är:-)

När min systerson var liten (mindre) bodde han ganska mycket hos oss eftersom min syster låg på sjukhus. Räddningen för mig då var en ihopfällbar spjälsäng som han fick sitta ett tag i och leka. När han satt där i kunde jag i alla fall snabbt dammsuga eller plocka i disk utan att han rev ner allt eller skadade sig själv. Han var inte nöjd så länge där i men med någon spännande leksak eller kastrull så kunde jag i alla fall få kanske 15 min på mig att fixa. Men jag fick dra med mig sängen in i det rum jag var annars blev han bra arg:-)

Bra jobbat i alla fall!
Min damsugning som ska göras snart känns plötsligt lite lättare.-)

Botti sa...

Hoppas du över lever din dammsugning! Man vet ju inte, ett garnnystan kan komma och ställa till det för dej! ;)

Har en sån där säng, eller två till och med! men den får inte plats att fällas upp samtidigt som jag ska dammsuga!

Anonym sa...

Är ju rena träningspasset det där! Jag ska genomgå det här hemma imorgon jag. Suck. Är ju ett evighetsjobb det där städandet.