fredag 28 januari 2011

1:a veckan...

Första veckan är avklarad. Skönt! :)

Vad har jag lärt mej då?

Gunnebo slott ritades av en viss Carlberg. Han var helt fixerad vid symmetri... det finns en massa låtsas dörrar inne i slottet, påmålade fönster utvändigt på slottet och vagnboden mm mm... Helt galet!
Symmetrin fortsätter även utomhus... den norra trädgårdens slut ligger exakt lika långt från mitt punkten i kristallkronan som befinner sej mitt i salongen, mitt i slottet som den södra trädgårdens slut(stilträdgården) gör i förhållande till kristallkronans mitt....
Carberg skulle vara ute och resa i ett år, men han lyckades vara borta i fem år ist! Smart kille!

"Parterr inom trädgårdskonsten typ av trädgårdsterrass eller geometriskt ordnade planteringsytor, vanligen i direkt anslutning till boningshuset." från Nationalencyklopedin

Det finns parterr på Gunnebo i södra stilträdgården, där växer det små buxbomshäckar runtom... dom ska vi få klippa i... Det finns även träd från 1700-talet i stilträdgården, dom får vi inte klippa i!

En representant från KRAV var på skolan idag... nu vill inte jag äta annan kyckling än krav märkt! Det gjordes ett försök på en icke krav-märkt "hönsfarm", hönorna fick välja mellan rent vatten och vatten med smärtstillande i... de valde vattnet med smärtstillande i!!!! De har ont i sina ben, i sina små kroppar... De ska bli färdiga att slaktas på 31 dar eller var det kortare tid?! KRAV-märkta får minst 81 dar på sej!!! Välj KRAV-märkt!!!!

Jag har lyckats lära mej namnen på alla min klasskompisar... Hoppas jag minns alla på måndag oxå... *s*

På vår rundvandring i skog och betesängar runt slottet fick vi lära oss att det inte bara är till att hugga ner träd hursom helst, man vet ju aldrig vad som växer upp ist!
Om man inte gallrar i skogen får ekarna inte tillräkligt med plats och då blir det inga sparbanksekar utan de får små kronor... att veketåg (på bilden) är sött...

Inga kommentarer: